Vanliga frågor

Sälj bil

Ja, det är inga problem! Vi ser till att betala av det belopp som återstår hos banken, och den återstående summan betalar vi ut till dig.

Ja, det kan du! Vi hanterar betalningen av restvärdet till leasingbolaget, och om det finns ett överskott betalar vi ut det till dig.

Absolut! Vi förstår att begagnade bilar kan ha sina skavanker. Om det finns större skador eller fel, gör vi en uppskattning av reparationskostnaderna och tar det i beaktande när vi värderar bilen.

Ja, vi tar hand om allt! Så snart affären är klar ser vi till att bilen skrivs över till oss, så att du slipper tänka på det.

Ja, det gör vi! Om din bil är yngre än 12 år och har körts mindre än 15 000 mil kan vi hjälpa dig att sälja den. Vi sköter hela processen – från att ta professionella bilder till att annonsera och hitta en köpare åt dig.

Vi betalar dig på plats med Swish, så att du får pengarna direkt innan du lämnar över bilen till oss. Om du inte använder Swish kan vi istället göra en banköverföring.

Erbjudandet

Vi har ännu inte fasta öppettider, men du är varmt välkommen att komma förbi och titta eller provköra våra bilar. Hör bara av dig i förväg, så ser vi till att finnas på plats när det passar dig. Vi planerar att införa ordinarie öppettider under vintern 2025–2026.

En förare från vår leveranspartner Flovi kontaktar dig för att bestämma en tid och plats som passar dig. När bilen levereras får du tid att kontrollera den i lugn och ro. Du kan provköra, titta igenom allt och säkerställa att bilen motsvarar dina förväntningar. Om du har ett inbyte, går föraren igenom det på plats. Alla avtal och betalningar hanteras smidigt på distans. När allt är klart är det bara att njuta av din nya bil!

Det är en viktig fråga, och vi förstår att trygghet är avgörande. Vi strävar efter att vara så transparenta som möjligt under hela köpprocessen. Du får alltid möjlighet att noggrant kontrollera och provköra bilen innan några avtal skrivs. För att ytterligare stärka din trygghet kan vi skicka och ta emot betalningar via Swish. Har du några funderingar är du alltid välkommen att kontakta oss. Vi finns här för att hjälpa dig!

Vid leverans får du möjlighet att noggrant kontrollera och provköra bilen för att säkerställa att allt stämmer med vad vi har kommit överens om. Om vi har missat något är det vårt ansvar, och vi gör vårt bästa för att åtgärda det. Om du efter köpet inte skulle vara nöjd har du 14 dagars ångerrätt. Det innebär att du kan returnera bilen och få återbetalning. Tänk dock på att du ansvarar för eventuella returkostnader och att vi kan behöva göra ett prisavdrag om bilen har körts mer än nödvändigt för provkörning, eftersom det påverkar vårt pris vid vidareförsäljning.

Vi samarbetar med GarantiDirekt för att erbjuda en omfattande garanti som täcker de flesta av bilens delar. Om du vill ha mer detaljerad information om vad garantin omfattar, tveka inte att höra av dig till oss – vi skickar gärna över mer specifik information.

Vi erbjuder i dagsläget inte privatleasing, men du har möjlighet att köpa en bil med månadsbetalning och garanti. På så sätt får du både flexibilitet och trygghet utan oväntade överraskningar.

Det får du välja helt själv! Vi samarbetar med Länsförsäkringar för att erbjuda dig ett prisvärt försäkringsalternativ. Försäkringen ingår kostnadsfritt i 30 dagar från köpet, och därefter väljer du själv om du vill fortsätta med Länsförsäkringar eller byta till ett annat försäkringsbolag.

Köp bil

Absolut! Hör gärna av dig för att boka en tid som passar dig för provkörning hos oss i Borlänge. Om du inte har möjlighet att komma hit kan vi reservera bilen mot en mindre reservationsavgift. Då levererar vi bilen hem till dig, så att du kan provköra i lugn och ro helt utan att behöva skriva på några avtal eller göra några betalningar i förväg.

Vi gör alltid vårt bästa för att kontrollera bilarna noggrant innan leverans. Skulle något ändå krångla efter köpet omfattas du av minst 1 års garanti. Då kontaktar du enkelt vår samarbetspartner GarantiDirekt antingen via telefon på 044-24 25 00 eller e-post till motor@solidab.se så hjälper de dig vidare med ärendet. Kom ihåg att alltid kontakta GarantiDirekt innan du lämnar in bilen till en verkstad, så att de kan hjälpa dig att hitta rätt verkstad för ärendet.

Vid leverans får du möjlighet att noggrant kontrollera och provköra bilen för att säkerställa att allt stämmer med vad vi har kommit överens om. Om vi har missat något är det vårt ansvar, och vi gör vårt bästa för att åtgärda det. Om du efter köpet inte skulle vara nöjd har du 14 dagars ångerrätt. Det innebär att du kan returnera bilen och få återbetalning. Tänk dock på att du ansvarar för eventuella returkostnader och att vi kan behöva göra ett prisavdrag om bilen har körts mer än nödvändigt för provkörning, eftersom det påverkar vårt pris vid vidareförsäljning.

Absolut! Vi tar gärna emot alla bilar i inbyte, så att det blir så enkelt som möjligt för dig att byta till din nya bil.

Ja, det kan du! Om du föredrar att inte betala hela summan direkt, kan du välja att delbetala bilen med en enkel månadsavbetalning. Då betalar du en liten summa varje månad utan några dolda avgifter.

Självklart! Även om vi främst säljer bilar som är yngre än 12 år och har körts mindre än 15 000 mil, hjälper vi dig gärna att byta in din bil. Vi annonserar inte bilen själva utan använder vårt stora nätverk av pålitliga handlare i både Sverige och Finland. På så sätt ser vi till att du får bästa möjliga pris för din bil.